När tittade du ditt djur i munnen senast? Ett av de vanligaste och mest dolda problemen hos våra husdjur är just problem med munhälsan. Det är lätt att missa munproblemen, dels för att det inte syns på utsidan och dels för att inte alla djur gapar på beställning.

Vad händer när djuret äter?

När husdjuret äter fastnar matrester mellan tänderna. I matrester trivs bakterier som äter sig ner mellan tand och slemhinna. Resultatet blir tandsten och så småningom tandlossning. Processen tar olika lång tid hos olika individer beroende på hur tänderna är placerade, salivsammansättning och kost. När problemen förvärras blir tandköttet ömt och inflammerat. Som ägare upptäcker du ofta problemen när ditt husdjur börjar få dålig andedräkt.

Tandköttsinflammationer (gingivit), tandsten och tandlossning (parodontit) är vanliga anledningar till att hunden måste besöka tandläkaren. Dessa problem beror på bakteriebeläggningar i munnen som går att förebygga och bota med rengöring. Det finns dock vissa tandsjukdomar som inte går att påverka. Emaljhypolapsi, som innebär att hunden har fel i sin emaljbildning, kan uppstå om mamman till valpen varit sjuk eller fått medicin under dräktigheten. Sjukdomen kan även drabba en hund som skadar en mjölktand som ung.

Katter med dålig andedräkt har ofta en sjukdom i tänderna eller tandköttet. Inflammerat tandkött är vanligt, men även plaque, bakteriebeläggningar på tänderna och tandsten är vanliga sjukdomar. Håll koll, om problemen inte behandlas i tid kan de leda till svårare

Bra att veta om ditt djurs tänder

Visste du att en tand är ett hudorgan som går att jämföra med hår och klor? I varje tand finns en nerv som gör att den är smärtkänslig, det vet de flesta som någon gång haft tandvärk. Katter och hundar har två tanduppsättningar. Mjölktänderna lossnar vid 4–6 månaders ålder och ersätts av permanenta tänder. Hundar har 20 tänder i överkäken och 22 i underkäken. Katter har 16 i överkäken och 14 där nere. När hundar är mellan 1,5 och 2 år sluter sig tandens rotspetskanal. Innan detta är tänderna skörare och hunden bör därför inte apportera tunga saker eller tugga på hårda ben eftersom tänderna då riskerar att gå av.

Ibland lossnar inte mjölktänderna som de ska, det kan orsaka felbett och förträngning mellan tänderna. Då fastnar lätt mat som i sin tur leder till tandsten och inflammation. Gå alltid till veterinär för att dra ut mjölktänder som inte lossnar.

Gnagares tänder växer hela livet. När tänderna inte slits korrekt kan det bildas vassa nabbar. Nabbarna orsakar sår i munslemhinnan och låser bettet så att djuret inte kan tugga maten. Detta resulterar i avmagring, infektionssjukdomar och i värsta fall död som följd.

Det är lika viktigt för djur att få tänderna undersökta som för oss människor. Gå helst varje år, då kan veterinären upptäcka eventuella skador, tandsten och felbett och åtgärda problemen innan de börjar göra ont. Undersökning går i regel bra vid ett vanligt poliklinikbesök men om något måste åtgärdas söver man djuret för att kunna röntga tänderna och göra en mer detaljerad koll.

Tandsjukdomar

Tand- och munhålesjukdomar upptäcks många gånger sent eftersom många djurägare har svårt att undersöka sina husdjur i munnen. Ofta upptäcks sjukdomarna i samband med tandstensborttagning eller vid en rutinundersökning. Vissa djur visar inga tydliga symtom trots svår sjukdom eller skada. Håll utkik efter om ditt husdjur väljer mjukt foder framför hårt, om hunden slutar bita på pinnar och tuggben eller tuggar mer på ena sidan (det ser du på att hunden håller huvudet snett när den tuggar).

Katter drabbas tyvärr ganska ofta av en tandsjukdom som kallas för TR (tooth resorption), även kallad FORL. Sjukdomen yttrar sig i att tandens emalj skadas och att tanden bryts av nära tandköttet. När tandens pulpa blottas leder det till stor smärta hos katten. En del katter kan också lida av kraftig tandköttsinflammation som gör att tandköttet blöder vid beröring. Tyvärr finns det idag ingen bra behandling för tänder som tydligt angripits av TR/FORL utan de måste dras ut. Man bör också röntga kattens mun för att kunna upptäcka begynnande angrepp under tandköttskanten.

Förebyggande vård

Vanliga munproblem är som sagt tandsten, inflammation i tandköttet, tandlossning och tandböld. Detta förebyggs med regelbunden kontroll och enkel tandhygien som tandborstning, tuggben och tuggbitar.

Vad kan du göra själv?
Att dagligen borsta tänderna är det allra bästa för att förebygga tandproblem. Att tugga på saker är också bra för att hålla tandstenen borta, men det ersätter inte tandborstning. Ge hunden och katten torrfoder. Undvik hårda märgben eftersom de kan skada och frakturera tänderna. De senaste åren har det kommit en del nya hjälpmedel. Till exempel:

• Specialkonstruerat foder som förebygger tandsten.
  • Enzymer som förstärker munhålans försvar mot bakterier och hämma bildandet av tandsten.
  • Olika tandkrämer som hjälper till att hålla tänderna rena på hunden.

Tips!
Det är bäst att kombinera flera positiva åtgärder. Borsta tänderna en gång dagligen. Ge maten torr och låt hunden tugga på ben då och då. Får ditt djur ändå tandsten och/eller inflammerat tandkött så se till att få det åtgärdat redan på ett tidigt stadium. Så att man, efter behandlingen, på nytt har ett bra utgångsläge för att förebygga tandsten och tandlossning.

Vad gör veterinären?
Kraftigare tandstensbeläggning bör avlägsnas av veterinär under narkos.
En tandundersökning innebär att veterinären kontrollerar kattens eller hundens bett och identifierar eventuella bettfel som kan orsaka problem för djuret. Antalet tänder räknas och varje tand undersöks. Runt varje tand mäts sedan fickdjupet i tandköttet för att ge ledtrådar om eventuella skador på tandens stödjevävnad. Eftersom cirka 60 % av tanden består av en rot som ligger gömd i käkbenet, måste tanden röntgas. En tand kan till synes vara helt frisk när man tittar på kronan, men ofta upptäcks t.ex. rotspetsbölder eller beninflammation m.m. när tanden röntgas. Att röntga en tand kräver särskild röntgenutrustning (dentalröntgen). Professionell tandrengöring (PTR) innebär att all plack och tandsten avlägsnas. Tandsten avlägsnas ofta med hjälp av handinstrument och s.k. ultraljudsscaler varefter tanden poleras. Tänder som sitter för trångt för att möjliggöra rengöring kan behöva tas bort.

Rätt tandvård

Vår nutida djurhållning och utfodring innebär en ökad livslängd, och ger upphov till andra sorters hälsoproblem för våra hundar och katter, detta ställer även ökade krav på mun- och tandhälsan.
Tydligare symtom kan vara dålig andedräkt, ökad salivavsöndring, ev. med en inblandning av var eller blod, nysningar eller flytning från nosen. Om tillståndet orsakar klåda kan hunden gnida nosen mot golvet eller ta med tassen mot nosen.

Vanliga symtom på att något är fel:

• Nedsatt aptit
  • Tar lång tid på sig att äta
  • Sväljer maten utan att tugga eller tuggar bara på ena sidan
  • Vill inte äta torrfoder/hård mat/tuggben/godis
  • Luktar illa
  • Dreglar
  • Katten börjar tappa mat vid matskålen
  • Kliar sig runt munnen, gnuggar käken mot golvet eller möbler
  • Klapprar med tänderna
  • Tandfraktur

Tänk på att många djur fortsätter att äta precis som vanligt trots att de har ont i munnen. Att vårda hundars och katters tänder behöver inte vara så besvärligt om man lär sig att göra det med rätt teknik och låter det bli en daglig rutin. Låt oss hjälpa er att bedöma din hund eller katts mun- & tandhälsa och ge råd och instruktioner för hur du kan vårda dem på bästa sätt.