overvikt

Ungefär en tredjedel av våra katter är för tjocka. För katter, precis som för människor, leder övervikt till att de lättare drabbas av en rad olika sjukdomar som hjärtproblem, ledproblem, cirkulationsrubbningar, sämre immunförsvar, leversjukdomar och diabetes. Vissa av dessa sjukdomar kräver sedan livslång behandling. Tjocka katter kan också få problem med huden då den får svårare att tvätta hela kroppen. Övervikt gör också katten tröttare och på ett sämre humör. En katt med lagom hull mår bättre och lever ett gladare liv.

Hur vet du att din katt är överviktig?
Ett enkelt test är du stryker över kattens bröstkorg. Känner du revbenen är katten inte överviktig. Får du trycka hårdare är den det. Känner du inte revbenen alls lider din katt av fetma. Tittar du på din katt uppifrån skall du också kunna se midjan.

Känner du dig osäker på om din katt är för tjock kan du be din veterinär titta på den.

Låt din katt äta lagom från början
Katter blir överviktiga av samma orsaker som människor. De äter för mycket och rör på sig för lite. Ålder, sjukdom och fel sorts foder kan också vara bidragande orsaker. Tänk också på att en kastrerad katt behöver ca 30% mindre mat.

Det är viktigt att du ger din kattunge rätt mängd mat från början. När katten är ung bildar den sina fettceller och som vuxen bildas inte nya utan de ökar bara i storlek. Kattungar som fått för mycket mat blir oftare fetare som vuxna då de har bildat fler fettceller.

Rätt foder är nyckeln
Traditionellt har många inte varit så noga med vad katten får för mat och alla som äger en katt vet att det finns en uppsjö av foder att köpa. För att din katt ska må bra i längden behöver den ett helfoder avsett för djurslaget katt med rätt sammansättning för dess behov.

Att minska på det vanliga fodret kan hjälpa katten att gå ner i vikt om den bara är lite överviktig. Är den mer överviktig behövs ett lättfoder. Är du osäker på vad din katt bör ha för typ av foder kan du alltid kontakta oss på Vettris så hjälper vi dig. Kostrådgivning är gratis och vi har ofta ”prova-på”- erbjudanden på bra foder. Misstänker du att din katt är överviktig på grund av sjukdom eller mår dåligt ska du alltid kontakta din veterinär innan du påbörjar bantning.

Att gå ner i vikt är en utmaning. Det krävs disciplin, planering och rutiner. För kattens skull behöver du och alla i hemmet veta om vad som gäller.

Källa: http://www.agria.se/katt/artikel/tjocka-katter-mar-samre